Uw betrouwbare partner voor professioneel textiellinnen voor zorgsector, horeca, bedrijven en groothandel

Risico's

Risico's (2025)

Elk jaar voeren wij een uitgebreide risicobeoordeling per land en per leverancier uit. Risico’s voorkomend uit de volledige supply chain worden geïdentificeerd en geprioriteerd. In overleg met de betrokken partijen worden actieplannen voor verbetering opgesteld.

Regio's

Het merendeel van onze aankopen gebeurt bij zakenpartners die gevestigd zijn in:

  • Faisalabad (Pakistan)
  • Karachi (Pakistan)
  • Denizli (Turkije)
  • Zhejiang Sheng (China)

Prioritering van de geïdentificeerde risico's

Bamatex identificeerde deze risico's niet alleen op basis van literatuur, opleiding en auditverslagen, maar ook door bezoeken van het management aan onze leveranciers ter plaatse en door samenwerking met lokale organisaties. Deze bronnen zorgen ervoor dat de theoretisch verkregen kennis bevestigd en verdiept wordt.

Risico 1: Kwetsbare groepen:

We definiëren volgende groepen als kwetsbaar in de regio’s waar Bamatex actief is.

1. Vrouwen:

  • gendergelijkheid
  • Gezondheid en veiligheid
  • Werktijden

2. Kinderen en jonge werknemers:

  • Kinderarbeid
  • Werktijden

3. (Etnische) minderheden:

  • Bewustzijn voor culturele verschillen
  • Gelijke kansen
  • Werktijden

Specifiek in ons werkgebied:

Pakistan: Faisalabad

  • Migranten uit zuidelijke Punjab/ Khyber Pakhtunkhwa*
  • Religieuze minderheden (christenen, ahmadi’s)

Pakistan: Karachi

  • Binnenlandse migranten (Balochistan, Punjab, KP)
  • Religieuze minderheden (hindoes, christenen, parsis)
  • Afghaanse vluchtelingen / Pashtun-gemeenschap

Turkije: Denizli

  • Syrische vluchtelingen
  • Koerdische minderheid
  • Seizoensarbeiders uit Oost-Turkije

China: Zhejiang Sheng

  • Etnische minderheden (Uyghuren, Hui)

Maatregelen om de sociale impact te verbeteren: Samenwerken met geselecteerde zakenpartners. De selectie is gebaseerd op verschillende criteria (risicoanalyse van de leverancier - erkende certificeringen - frequente audits door erkende instanties en lokale agenten - bezoeken aan onze zakenpartners door het Bamatex management, samenwerking met lokale organisaties, ...)


Doel: Een inclusieve en veilige werkomgeving creëren voor alle kwetsbare groepen.


Risico 2: Eerlijke lonen

Maatregelen ter verbetering van de sociale impact:
  1. analyse van loonkloof ten opzichte van leefbare lonen nauwkeurig in kaart te brengen.
  2. het in gang zetten van een proces om geleidelijk deze loonkloof te dichten en tot een leefbaar loon te komen.
Doel: werknemers en hun gezinnen hebben een fatsoenlijke levensstandaard.

Risico 3: betrokkenheid van werknemers

Maatregelen ter verbetering van de sociale impact:
  1. actieplan per leverancier over het opmaken en implementeren van de klachtenprocedure.
  2. Samenwerking met Amfori Speak Up campagne voor onze zakenpartners gebaseerd in Turkije.
  3. Samenwerking met een internationaal initiatief dat fabrieken ondersteunt bij sociale dialoog, arbeidsomstandigheden en compliance.
Doel: meer participatie met het oog op een betere werkomgeving op het vlak van gezondheid en welzijn, milieu en productiviteit.

Risico 4: Waterverbruik:


Maatregelen om milieu-impact te verbeteren:
  1. Bamatex is OCS- en GRS-gecertificeerd.
  2. Nieuwe artikelen in gerecycleerd katoen zijn in ontwikkeling.

Doel: Zorgvuldig omgaan met niet-hernieuwbare hulpbronnen


Engagement van Bamatex

Bamatex zal er blijven op toezien dat de impact van vernoemde risico's in deze gedragscode tot een minimum beperkt kan worden. We blijven erop toezien dat minimum verwachtingen naar leveranciers en onderaannemers behaald worden. Dit zullen we doen door:


  • een duidelijk selectieproces van onze leveranciers en aankoopbeleid (gepubliceerd op de bedrijfswebsite)
  • een lang termijn partnerships
  • opvolging van onze supply chain door erkende auditinstanties
  • opvolging van onze leveranciers door lokale agenten
  • partnership op vlak van continue verbetering
  • ondersteuning van erkende instantie zoals Amfori op vlak van opleiding en klachtenbehandeling (speak for change)
  • bezoeken van het Bamatex management aan onze leveranciers.
  • samenwerking met lokale organisaties

Concreet

  • Bamatex gaf haar engagement aan SOS Children's Villages Pakistan. Deze organisatie zorgt ervoor dat kinderen de nodige huisvesting en opleiding krijgen. Op die manier verzekert deze organisatie de toekomst van deze kinderen en voorkomt het dat deze kinderen te vroeg op de arbeidsmarkt komen.
  • Onze lokale agent gaat frequent het gesprek aan met medewerkers van onze leveranciers. Deze informatie helpt ons om onze partnership met onze leveranciers te versterken.
  • Bamatex rolde in samenwerking met Amfori "Speak for Change" uit bij haar Turkse suppliers. We kijken alvast uit naar de verdere uitrol van dit programma.
  • We starten recent de samenwerking op met een programma van de International Labour Organization (ILO)) dat wereldwijd actief is in de kleding- en textielsector.
    Het doel is om arbeidsomstandigheden te verbeteren door actief in overleg te gaan met alle betrokken stake holders.

Meten is weten

We trachten samen met onze leveranciers de evolutie van onze inspanningen in kaart te brengen. Zo volgen we een aantal KPI’s rond vermelde risico’s op.


Doel Input KPI Output KPI Outcome KPI Impact KPI
Goede aankooppraktijken: goede selectie van leveranciers Leveranciers beschikken over geldige en erkende certificaten % gecertificeerde leveranciers

% Oeko-Tex gecertificeerd

% ondertekende gedragscode (CoC)
Positieve evolutie van de algemene auditresultaten en prestaties per domein Sociale en milieu gerelateerde risico’s in de textielindustrie worden beter geïdentificeerd en
Goede aankooppraktijken: verminderen van de druk op de productiecapaciteit Leveranciers hebben langetermijncontracten 70% van de top 5 leveranciers (bepaald op basis van omzet) heeft een langetermijncontract 75% van de top 5 leveranciers behaalt een A- of B-score op het prestatiegebied ‘fatsoenlijke werktijden’ Betere arbeidsomstandigheden worden gemeen
Eerlijke verloning: verkleinen van de kloof tussen wettelijke en leefbare lonen Leveranciers verzamelen gegevens over leefbare lonen 50% van de leveranciers heeft een loonbeoordeling uitgevoerd; 1 leverancier werkt actief samen met een adviesprogramma om de loonkloof te verkleinen Armoede vermindert en de levenskwaliteit van werknemers stijgt
Verhoogde werknemersbetrokkenheid Leveranciers hebben een klachtenmechanisme 75% van de leveranciers beschikt over een klachtenmechanisme; Aantal acties dat ondernomen wordt naar aanleiding van ingediende klachten Veiligere en prettigere werkplekken, met meer betrokken werking
Transparantie in de toeleveringsketen De toeleveringsketen van de top 5 leveranciers is in kaart gebracht 100% van de top 5 leveranciers heeft een volledig transparante keten; 50% van de top 5 leveranciers hun onderaannemers hebben de gedragscode (CoC) van Bamatex ondertekend Vermindering van sociale en milieu gerelateerde risico’s in de volledige keten
Bescherming van het milieu Leveranciers beschikken over een milieubeleid 100% van de top 5 leveranciers heeft een milieubeleid 75% van de top 5 leveranciers behaalt een A- of B-score op het prestatiegebied ‘milieubescherming’ Grotere bewustwording over milieubescherming
Toename van het aandeel duurzame producten Leveranciers zijn Made in Green-gecertificeerd 100% van de top 5 leveranciers is Made in Green-gecertificeerd 70% van de producten die door de top 5 leveranciers geleverd worden, zijn Made in Green-producten Vermindering van de milieu-impact op de lokale gemeenschap