Ons doel om een positieve invloed te hebben op mensen- en arbeidsrechten, zowel in ons bedrijf als bij onze zakenpartners, is duidelijk vastgelegd in onze gedragscode. Het welzijn van onze medewerkers en de medewerkers van onze zakenpartners is een prioriteit van Bamatex Home Textiles BV.
Een eerlijk verloningspakket maakt hier deel van uit. Het doel hiervan is dat werknemers en hun gezinnen zich een basislevensstandaard kunnen veroorloven die aanvaardbaar wordt geacht door de maatschappij binnen de economische context. Elementen van een fatsoenlijke levensstandaard zijn voedsel, water, huisvesting, onderwijs, gezondheidszorg, vervoer, kleding en andere essentiële behoeften, waaronder voorzieningen voor onverwachte gebeurtenissen en spaargeld. Met andere woorden: een leefbaar loon moet genoeg zijn voor werknemers om in waardigheid en veiligheid te kunnen leven.
Als verantwoordelijk bedrijf willen we niet dat werknemers in onze toeleveringsketen in hun dagelijks leven met ontberingen te maken krijgen. We streven ernaar dat productiemedewerkers genoeg verdienen om in hun basisbehoeften en die van hun gezin te voorzien en dat ze genoeg inkomen overhouden voor éénmalige uitgaven en om te sparen. We zoeken zakenpartners die de levensstandaard van hun werknemers gradueel verhogen via verbeterde loonsystemen, voordelen, welzijnsprogramma's en andere diensten die de levenskwaliteit verbeteren.
Ons doel is dat elke leverancier een leefbaar loon betaalt. We willen dit bereiken door het volgende proces te volgen:
- De leveranciers moeten informatie verzamelen over lokale minimumlonen en lokale leefbare lonen definiëren en inschatten.
- Ten tweede moeten de leveranciers het verschil tussen minimumlonen en leefbare lonen in kaart brengen en het loonverschil nauwkeurig analyseren.
- Ten slotte moeten de leveranciers een proces opzetten om geleidelijk toe te werken naar de betaling van een leefbaar loon dat voldoende is om de werknemers en hun gezinnen een fatsoenlijke levensstandaard te bieden.
Al onze leveranciers hebben een analyse gemaakt van hun minimumlonen en hun lokale leefbare lonen bepaald. Onze leveranciers hebben deze informatie handmatig verzameld, volgens de Anker-methodologie of met ondersteuning van het auditbedrijf. We nemen deze gegevens op in onze jaarlijkse risicobeoordeling.
Uit onze analyse blijkt dat het dichten van de kloof geen gemakkelijke taak is. De hoge inflatiecijfers wereldwijd (ook in onze inkooplanden) zijn een van de redenen waarom onze leveranciers momenteel niet in staat zijn om deze kloof te dichten. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om met de juiste data te werken, zien we duidelijk een trend dat de kloof de afgelopen jaren alleen maar groter is geworden in Pakistan, China en Turkije. Daarom vinden wij het belangrijk om de dialoog voort te zetten.
Om onze leveranciers te ondersteunen met advies en training en zo het proces van het dichten van de kloof te versnellen, zijn we in 2025 een samenwerking aangegaan met een internationaal initiatief dat fabrieken ondersteunt op het gebied van sociale dialoog, arbeidsomstandigheden en naleving.